Isnin, 25 Januari 2010

Synopsis Artikel: Asas Multimedia dan Aplikasi Dalam Pendidikan

www.ctl.utm.my/publications/manuals/mm/MIEducation.pdf

Artikel yang telah dipilih ini adalah artikel yang membincangkan peri pentingnya penggunaan mutimedia dan aplikasinya dalam pendidikan hari ini. Dalam artikel ini juga membuat perbandingan di antara pendidikan tradisi dan pendidikan terkini yang menggunakan multimedia. Ianya juga banyak membincangkan kepentingan serta kebaikan yang dapat dicapai dalam sistem pendidikan kita dengan menggunakan multimedia. Sebagai pendidik adalah perlu untuk kita cuba memahami dan mempelajari kemahiran ini agar kita dapat melengkapkan diri dalam berhadapan dengan pelajar-pelajar hari ini yang cukup advance.

2 ulasan:

  1. saya menyokong isu yang berkaitan dimana pendidikan pada masa kini mestilah menggunakan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Ini memudahkan guru bagi berhadapan dengan pelajar yang semakin canggih pada masa kini yang turut bersama-sama membesar dengan kemudahan it terkini.Asas multimedia juga haruslah diaplikasikan dalam setiap proses pengajaran dan pembelajaran harian guru di sekolah

    BalasPadam
  2. Pada pendapat saya,penggunaan multimedia sangat releven dalam pengajaran dan pembelajaran(P&P)selaras dengan kemajuan teknologi maklumat yang makin pesat kini.Melalui penggunaan multimedia ini daya pemikiran pelajar akan lebih ke hadapan dan justeru itu para guru harus melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu agar dapat menggunakan kemahiran ini dengan lebih baik seterusnya dapat melangkau pemikiran ke hadapan para pelajar.Kaedah yang interaktif ini dapat memudahkan proses pemahaman para pelajar tentang sesuatu isi kandungan pembelajaran.

    BalasPadam